[Kostnadsfri Konsultation]

TELEFONNUMMER:

+46 72 363 84 23

3D

3D handlar om perspektiv

3D handlar om perspektiv

Vad är perspektivritning?

Perspektiv är en teckningsteknik som skapar djup och ger betraktaren intrycket av en tredimensionell representation. Tack vare olika tekniker kan ritaren representera ett objekt, en människokropp, eller helt enkelt ett landskap, på ett mycket realistiskt sätt, bara genom att använda horisontella och vertikala linjer, parallella segment eller konvergera mot försvinnande punkter, för att lura betraktaren, och skapa önskat intryck av djup. Att öva perspektiv är därför ett måste för nybörjare när man lär sig att rita och dess grundläggande principer.

De olika typerna av perspektiv

Att rita horisontella och vertikala linjer är inte tillräckligt för att skapa perspektiv. Det finns många perspektiv, och beroende på vilken typ av teknik du använder kommer var och en att se helt annorlunda ut än den andra. Det är därför nybörjaren absolut måste känna till perspektiven för att kunna rita och göra vackra och slående 3D-ritningar.

Det finns två huvudtyper av perspektiv:

Metriskt perspektiv

Den här är välkänd av elever som är uttråkade under lektionen och ritar kuber och rektanglar i 3D på sidan av sina anteckningsböcker. Denna typ av perspektivritning är baserad på arrangemanget av parallella segment, från 3 axlar (en representerar bredden, en annan höjden och den sista djupet). De raka linjerna sammanfogas sedan för att bilda kuber eller andra geometriska former.

Med denna teknik är det möjligt att enkelt rita volymer, vars vinklar motsvarar vinklarna på basobjektet, och linjerna säkerställer det senares parallellitet. De så kallade kavaljer-, isometriska och axonometriska perspektiven är alla en del av denna grupp och används särskilt inom arkitektur för att korrekt representera vinklar och byggnadsproportioner.

Koniskt perspektiv

Mer konstnärligt syftar den koniska perspektivgruppen till att återge vad det mänskliga ögat faktiskt ser. Segmenten förlorar sin parallellitet till förmån för en horisontlinje och flyktpunkter. Detta gör att vi kan urskilja en förgrund, sedan mer avlägsna nivåer. Objekt och kroppar i volym kan alltså representeras på ett sådant sätt att man tydligt ser skärpedjupet.

För att göra detta kommer räta linjer, parallella i verkligheten, inte att likna ritningen, utan kommer istället att konvergera mot försvinnningspunkten, unika i frontalrepresentationen av ett objekt, dubblerad i sin sneda representation och tredubblad i en flygrepresentation. Dessa punkter placeras på en horisontlinje. Genom att gå tillväga på det här sättet blir 3D-effekten mycket mer realistisk för det mänskliga ögat, och det koniska perspektivet används i både realism och trompe l’oeil.

ezgif 1 26f519e50cGrafikplattan är en viktig följeslagare för att rita naturligt


Uppenbarligen, när du säger en 3D-ritning via datorprogram, menar du en grafikplatta. Surfplattan blir väsentlig för användningen av programvaran, pennan ersätter den oprecisa och inte så ergonomiska musen.

Tack vare den absoluta positioneringssensorn, i motsats till den relativa positioneringen av en mus, som kräver att musen flyttas flera gånger för att få markören att röra sig på skärmen, och pennan, som ger en mer naturlig position, blir det mycket lättare att rita med handen.

Grafikplattan har dock ofta sina gränser, och mellan pennans grepp, hand-öga-koordinationen som kräver att man tittar på skärmen medan man ritar, och känslan av ritytan, många användare, såväl som nybörjare, som t.ex. ritaren eller grafikern, även om de är erfarna, kan känna sig obekväm med den här typen av verktyg.

Därför är det ett jättebra alternativ till att använda Ipad Pro-surfplattan, med ett skärmskydd som heter Paperlike, där det går att rita medan man ritar på ett papper. Kombinationen av Ipad Pro och pappersliknande skärmskydd ger friheten att göra, lagerhantering, penslar och alla alternativ i programvaran, tack vare de tilldelbara genvägarna, samtidigt som du kan arbeta med dina favoritpennor och pennor och ha den verkliga känslan av att rita på papper, som när du arbetar med en anteckningsbok. Du kan också importera och exportera dina 3D-skapelser och dela dem med dina kunder, eller på Internet, för att arbeta mer effektivt och snabbare.

Vad är en 3D-bild?

Haninge Bostäder

Planritningar – Olika Typer av Ritningar, Symboler och Exempel



You have to wait 30 seconds.

Wait For Code


Mihajlo Ivkovski

Leave a Comment