Projekt
Tidigare Projekt
Vad är Projekt?
Projekt är en simulerad 3D-miljö som gör det möjligt för användare att utforska och interagera med virtuella omgivningar på ett sätt som approximerar verkligheten, som den uppfattas genom användarnas sinnen.
Miljön skapas med datorhårdvara och mjukvara, även om användare också kan behöva bära enheter som hjälmar eller glasögon för att interagera med miljön i Virtual Reality.
Ju djupare användare kan fördjupa sig i en VR-miljö – och blockera sin fysiska omgivning – desto mer kan de avbryta sin tro och acceptera den som verklig, även om den är fantastisk till sin natur.
Vilka är huvudtyperna av projekt?
VR-branschen har fortfarande långt kvar innan den förverkligar sin vision om en helt uppslukande miljö som gör det möjligt för användare att engagera sig i flera förnimmelser på ett sätt som närmar sig verkligheten.
Tekniken har dock kommit långt med att ge realistiskt sensoriskt engagemang och visar lovande för affärsanvändning i ett antal branscher.
VR-system kan variera avsevärt från det ena till det andra, beroende på deras syfte och den teknik som används, även om de vanligtvis faller inom en av följande tre kategorier:
Icke uppslukande. Denna typ av VR hänvisar vanligtvis till en 3D-simulerad miljö som nås via en datorskärm. Miljön kan också generera ljud, beroende på programmet. Användaren har viss kontroll över den virtuella miljön med hjälp av ett tangentbord, mus eller annan enhet, men miljön interagerar inte direkt med användarens virtuella verklighet.
Ett videospel är ett bra exempel på icke-uppslukande VR, liksom en webbplats som gör det möjligt för en användare att designa ett rums inredning.
Halvuppslukande. Denna typ av VR erbjuder en partiell virtuell upplevelse som nås via en datorskärm eller någon typ av glasögon eller headset. Den fokuserar främst på den visuella 3D-aspekten av projektet och inkluderar inte fysisk rörelse på det sätt som full nedsänkning gör.
Ett vanligt exempel på semi-immersive VR är flygsimulatorn, som används av flygbolag och militärer för att träna sina piloter.
Fullt uppslukande. Denna typ av VR levererar den högsta nivån av Projekt, och fördjupar användaren helt i den simulerade 3D-världen. Den innehåller syn, ljud och i vissa fall beröring. Det har till och med gjorts några experiment med tillsats av lukt.
Användare bär specialutrustning som hjälmar, skyddsglasögon eller handskar och kan interagera fullt ut med omgivningen.
Miljön kan också innehålla sådan utrustning som löpband eller stationära cyklar för att ge användarna upplevelsen av att röra sig genom 3D-utrymmet.
Fullständigt uppslukande VR-teknik är ett område som fortfarande är i sin linda, men det har gjort viktiga inbrytningar i spelindustrin och i viss mån sjukvårdsindustrin, och den skapar ett stort intresse hos andra.