Vad är Virtuell Verklighet
Virtual reality är en 3D-miljö som simulerar det verkliga livet. Det tillåter användare att interagera med den virtuella miljön på ett sätt som liknar verkligheten.
Vad är Virtuell Verklighet?
Även om miljön skapas med hjälp av såväl hårdvara som mjukvara kan användare också kräva skyddsglasögon eller hjälmar för att interagera med den. Användare kan absorbera VR-miljöer djupare och kunna blockera den fysiska världen. Detta gör att de kan avbryta tron och låta den bli verklig.
Vilka är de viktigaste formerna av virtuell verklighet?
VR har en lång väg kvar att gå innan den kan uppnå sin vision om en helt uppslukande miljö som tillåter användare att uppleva flera förnimmelser på ett sätt som ligger nära verkligheten. Teknik har visat sig vara ett hållbart affärsverktyg i många branscher och har gjort stora framsteg när det gäller att tillhandahålla realistiskt sensoriskt engagemang.
Även om VR-system inte är likadana, kan de vara väldigt olika beroende på syftet med deras teknik. De flesta faller dock inom någon av dessa tre kategorier.
Icke Uppslukande
Denna VR är vanligtvis en 3D-simulerad miljö, som kan nås via datorer, pekplattor och telefoner. Beroende på programmet kan miljön också producera ljud. Även om användaren kan styra den virtuella miljön med ett tangentbord, mus eller pekenhet, interagerar miljön inte direkt med användaren. Icke-uppslukande VR illustreras bäst av ett videospel eller en webbplats som låter användare designa sin rumsinredning.
Halvuppslukande
Denna VR-typ erbjuder en delupplevelse. Den kan nås via en datorskärm, glasögon eller headset. Denna typ av VR fokuserar bara på den visuella 3D-aspekten och inkluderar inte fysisk rörelse som fullständig nedsänkning. Semi-immersive VR inkluderar en flygsimulator. Detta används av militären och flygbolagen för att utbilda piloter.
Helt Uppslukande
Denna typ av VR innehåller ljud, syn och i vissa fall beröring. Vissa experiment har inkluderat tillägg av lukt. Att bära specialutrustning, såsom hjälmar, handskar eller skyddsglasögon, tillåter användare att interagera fullt ut med omgivningen.
För att ge användarna möjlighet att röra sig genom 3D-rymden kan miljön även innehålla utrustning som löpband och stationära cyklar. Även om helt uppslukande VR-teknik fortfarande är i sin linda och ännu inte används i stor utsträckning inom spel och, till viss del, inom hälso- och sjukvårdsindustrin, har den fått stort intresse från andra.
Kollaborativ VR kan ibland hänvisas till som en form av virtuell verklighet. Denna modell tillåter människor från olika platser att interagera i en virtuell miljö. Varje person representeras av en 3D-karaktär. Headseten och mikrofonerna används för att kommunicera med användarna.
Augmented Reality kallas också ibland för en typ av virtuell verklighet. Men många skulle hävda att detta är ett distinkt men relaterat område. Virtuella simuleringar kan läggas över på verkliga miljöer för att förbättra eller förstärka dem. En app kan tillhandahållas av en möbelhandlare som låter användare rikta sina smartphones mot ett rum för att se hur en ny stol eller bord kan se ut där.
Mixed Reality är en annan kategori av virtuell verklighet. Detta blandar den virtuella och fysiska världen till ett utrymme. Det ses ofta som ett distinkt men relaterat fält till förstärkt verklighet. Det finns en konsensus om att inkludera virtuell verklighet, blandad verklighet och förstärkt verklighet under paraplyet “extended reality”. Detta möjliggör enkla jämförelser av alla tre samtidigt som du kan skilja mellan dem.
Vad kan virtuell verklighet användas till?
Eftersom spel ofta förknippas med virtuell verklighet har branschen varit i framkant av VR-satsningen. Detta kan ses i framgången för produkter som Skyrim VR, Minecraft VR, Beat Sabre och Minecraft VR. Intresset för VR har ökat inom många andra områden.
Träning
Virtual Reality gör det möjligt för personal att utbildas säkert, effektivt och ekonomiskt. Detta kan vara särskilt fördelaktigt för dem som arbetar i högt specialiserade eller högriskpositioner som brandmän, EMT, soldater eller kirurger.
Utbildning
Virtual Reality erbjuder nya sätt för utbildningsinstitutioner att undervisa och lära. VR kan ge eleverna intim inblick i ofta otillgängliga platser samtidigt som de håller dem intresserade av inlärningsprocessen. En VR-lärare kan använda den för att visa eleverna hur livet var i antikens Grekland och Kina.
Sjukvård
Virtual Reality har potential för vårdpersonal, patienter och forskare att dra nytta av. VR är effektivt för att behandla sjukdomar som anorexi, ångest och posttraumatiskt stressyndrom. Läkare kanske också kan använda VR för att kommunicera med patienter om deras behandlingsalternativ och diagnoser. Individer med fysiska begränsningar kan också dra nytta av VR.
Detaljhandeln
Virtual Reality har gjort intåg i detaljhandeln, men det är fortfarande en ung marknad. Kunderna kommer att kunna prova kläder och inreda sina hem med rätt appar. De kan också testa glasögon och fatta välgrundade beslut om tjänster och produkter.
Fastighet
Virtual Reality kan vara en stor fördel för fastigheter. Virtuell verklighet kan användas för att visa 3D-planer och låta bostadsköpare besöka huset. Byggnadsingenjörer kan också besöka VVS-systemet. Husägare kan till och med se hur deras framtida hem skulle se ut om det byggdes.
Underhållning
Virtual Reality har haft en inverkan på spel men lovar också att förändra tv- och filmindustrin. Det kommer att ge tittarna en uppslukande upplevelse som tar dem in i scenen. Virtuell turism kan vara en bransch som tillåter människor att besöka platser som de kanske aldrig har möjlighet att besöka personligen.
Virtuell verklighet kan beskrivas som en 3D-bild som interaktivt kan utforskas med hjälp av en persondator. Detta görs vanligtvis genom att flytta tangenter eller musen på ett sätt som gör att bilden kan röra sig i en viss riktning eller zooma in eller ut. Omslutande skärmar, virtuella rum som utökas med wearables och haptiska enheter tillåter användare att “känna” de virtuella bilderna.
Planritningar – Olika Typer av Ritningar, Symboler och Exempel
You have to wait 30 seconds.